Materská škola, Podvinohrady 519/53, 951 35 Veľké Zálužie | |
Názov ŠkVP : | Kultúra nás spája |
Stupeň vzdelania : | predprimárne |
Dĺžka štúdia : | spravidla tri roky |
Formy výchovy a vzdelávania : | celodenná s možnosťou poldennej |
Vyučovací jazyk : | slovenský |
Predložený zriaďovateľovi dňa : | 25.7.2022 |
Prerokovaný v Pedagogickej rade dňa : | 28.6.2022 |
Prerokovaný v Rade školy dňa : | 13.10.2022 |
Vydaný dňa : | 1.9.2022 |
Platnosť : | od 1.9.2022 do 31.8.2025 |
Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania
- Hlavným cieľom Školského vzdelávacieho programu / ďalej len ŠkVP / ,,Kultúra nás spája “ je, že dieťa po absolvovaní predprimárneho vzdelávania v našej materskej škole je pripravené na aktívnu účasť v multikultúrnom prostredí v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, znášanlivosti, tolerancie, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami.
Dieťa ďalej rešpektuje rôzne sociokultúrne a socioekonomické zázemie ostatných, prejavuje priateľské vzťahy a vzájomnú úctu. Učí sa poznávať rôznorodosť kultúr a s ňou spojené nažívanie.
Kultúrnosť je schopnosť pretvárať zlo na dobro, alebo škaredé na krásne. Ku kultúrnosti ani jednotlivec, ani spoločnosť nedospievajú aicky, ale k dosiahnutiu kultúrnej úrovne činnosti je nevyhnutne potrebné vynakladanie námahy. Maximum kultúrnosti je zmysluplnosť.
Kultúra, ako spoločenská účelnosť vo vzťahu k sociálnej štruktúre, ktorej cieľom je zachovanie stability, súdržnosti a zabezpečenie osobnej emancipácie indivídua. Kultúra vo vzťahu k jednotlivcovi predstavuje sebareflexiu, kreovanie identity a kultúrnych zmyslov, skúsenosť, poznanie a hodnotenie. Patrí sem pohľad na obraz sveta ( spôsob zamerania na svet ), spôsob osvojenia praxe, legitimizácia, pretváranie sveta a výklad sveta ( utópia – ideál ).
Kultúra je významným faktorom života občianskej spoločnosti, pomáha indivíduu pri integrácii do spoločenstva širšieho a užšieho typu.
Je to maximum bytia človeka a spoločnosti, ako najvyššej úrovne činnosti ľudí.
Vlastné zameranie školy
Prostredníctvom rôznorodých aktivít, ktorých zameranie je špecifikované na jednotlivé mesiace, sa dieťa učí tolerancii a rešpektovaniu kultúrnosti jednotlivcov pri spoločných činnostiach.
Dieťa spoznáva nové miesta, jazyky, národnosti a odlišný spôsob života v uvedených oblastiach.
Nasledovnými čiastkovými cieľmi napomáhame napĺňať stanovené zameranie ŠkVP :
– Napĺňať potrebu dieťaťa sociálneho kontaktu s rovesníkmi z iných sociokultúrnych skupín
– Uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na sociokultúrne pestré prostredie v ďalšom vzdelávaní a vytvoriť v osobnosti dieťaťa predpoklady na neskoršiu plynulú adaptáciu v odlišnom sociokultúrnom prostredí v základnej škole
– Rozvíjať priateľské vzťahy a vzájomnú úctu
– Umožniť dieťaťu poznávať nové, nepoznané prostredia - Učebné osnovy
– sú vypracované na desať mesiacov školského roka podľa tém na jednotlivé mesiace - Súčasťou výkonových štandardov sú aj vypracované obsahové štandardy, ktoré tvoria Prílohu č.1
- Uvedené výkonové štandardy sa plnia každodenne, priebežne počas celej dochádzky dieťaťa do materskej školy
Človek a spoločnosť :
Používa prosbu, poďakovanie, ospravedlnenie vzhľadom na aktuálnu situáciu
Rešpektuje dohodnuté pravidlá spoločensky prijateľného správania
Správa sa ohľaduplne k deťom aj dospelým
Sústredí sa na činnosť na základe zapojenia vôľových vlastností
Dokončuje individuálnu, alebo skupinovú činnosť
Reaguje spoločensky prijateľným spôsobom na aktuálne prejavy emócií – pozitívne a negatívne
V dialógu vie vypočuť iných / deti i dospelých /
Požiada o pomoc, keď to situácia vyžaduje a poďakuje za pomoc od druhých
Poskytne iným pomoc
Obdarí druhých
Podelí sa o veci
Ocení dobré skutky
Presadzuje sa v hre alebo činnosti spoločensky prijateľným spôsobom
Nenásilne rieši konflikt
Odmieta nevhodné správanie
Uvedomuje si na elementárnej úrovni dôsledky svojho správania
Pozná na elementárnej úrovni svoje práva a splniteľné povinnosti
Zdravie a pohyb :
Uvádza, prečo je pohyb dôležitý pre človeka
Má správne držanie tela v stoji a v sede
Má osvojené základné hygienické návyky /použitie toalety a toaletného papiera, umývanie rúk po použití toalety, umývanie rúk pre jedlom a po zašpinení sa a pod./
Ovláda základné sebaobslužné činnosti
Aktívne sa zúčastňuje na príprave stolovania /desiata, obed, olovrant/, používa príbor a dodržiava čistotu pri stolovaní
Udržiava poriadok vo svojom okolí
Jazyk a komunikácia :
Aktívne a spontánne nadväzuje rečový kontakt s inými osobami – deťmi i dospelými
Reaguje na neverbálne signály /gestá, mimiku/, udržuje očný kontakt, hlasnosť prejavu prispôsobuje situácii
Používanie jazyka prispôsobuje sociálnym situáciám a vzťahom
Východiskovými témami pre plánovanie výchovno-vzdelávacích aktivít sú uvedené témy na jednotlivé mesiace, ktoré sa ďalej členia na podtémy jednotlivých týždňov školského roka :
September – Materská škola nás víta – Kultúra spoločenských vzťahov / Moja materská škola, Ja a moja rodina, Jeseň- Pani bohatá, V lese /
Október – Babie leto prichádza – Kultúra osobnosti a správania / Plody Zeme, Profesie – Úcta k starším, Ovocie a zelenina, Zdravá výživa – Adamko hravo – zdravo, Objavujeme veci okolo nás /
November – Vševedko objavuje – Multikultúra – rasy a jazyky / Ľudské telo, Ľudské zmysly, Miesto, kde žijem, Orientujeme sa v čase /
December – Čas zázrakov – Kultúra obce a regiónu / Vitaj, Mikuláš, Od Lucie do Vianoc, Vianočný čas /
Január – Zima čaruje – Kultúra športu a zdravého životného štýlu / Čaro zimy a jej športy, Nakŕmime vtáčiky, Zvieratá v lese, Naša Zem je guľatá /
Február – Svet okolo nás – Kultúra obliekania a módy / Fašiangy – Turíce, Slovensko, moja vlasť, Neživá príroda, Spoznávame svet /
Marec – Slniečko sa prebúdza – Kultúra prírodného prostredia / Z rozprávky do rozprávky, Jar v záhrade, Príroda sa prebúdza, Jarné kvety, Zvieratá a ich mláďatá /
Apríl – Rozšantený apríl – Kultúra stravovania a jedál / Veľká noc, Počasie a jeho premeny, Veselé zúbky, Kolobežka Bežka
Máj – Máj, zelený – Kultúra výtvarného umenia a hudby / Vláčik – Separáčik, Moja rodina, Pri potoku, pri rybníku, Exotické zvieratá /
Jún – Šťastné deti – Kultúra cestovania a dopravy / MDD, Liečivé bylinky, Bezpečne na výlete, Tešíme sa na prázdniny /
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
Konkrétne zameranie, metódy a formy hodnotenia detí sú vypracované v ročnom pláne vnútornej kontroly školy vypracovanom v súlade s § 9 ods. 4 písm. c) vyhlášky MŠ SR č. 306/ 2008 Z. z. v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/ 2009 Z. z.
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
/ tvorí Prílohu č.2 /