

Materská škola, Podvinohrady 519/53, 951 35 Veľké Zálužie | |
Názov ŠkVP : | Kultúra nás spája |
Stupeň vzdelania : | predprimárne |
Dĺžka štúdia : | spravidla tri roky |
Formy výchovy a vzdelávania : | celodenná s možnosťou poldennej |
Vyučovací jazyk : | slovenský |
Predložený zriaďovateľovi dňa : | 6.8.2019 |
Prerokovaný v Pedagogickej rade dňa : | 22.8.2019 |
Prerokovaný v Rade školy dňa : | 25.6.2019 |
Vydaný dňa : | 22.8.2019 |
Platnosť : | od 1.9.2019 do 31.8.2022 |
Človek a spoločnosť :
Používa prosbu, poďakovanie, ospravedlnenie vzhľadom na aktuálnu situáciu
Rešpektuje dohodnuté pravidlá spoločensky prijateľného správania
Správa sa ohľaduplne k deťom aj dospelým
Sústredí sa na činnosť na základe zapojenia vôľových vlastností
Dokončuje individuálnu, alebo skupinovú činnosť
Reaguje spoločensky prijateľným spôsobom na aktuálne prejavy emócií – pozitívne a negatívne
V dialógu vie vypočuť iných / deti i dospelých /
Požiada o pomoc, keď to situácia vyžaduje a poďakuje za pomoc od druhých
Poskytne iným pomoc
Obdarí druhých
Podelí sa o veci
Ocení dobré skutky
Presadzuje sa v hre alebo činnosti spoločensky prijateľným spôsobom
Nenásilne rieši konflikt
Odmieta nevhodné správanie
Uvedomuje si na elementárnej úrovni dôsledky svojho správania
Pozná na elementárnej úrovni svoje práva a splniteľné povinnosti
Zdravie a pohyb :
Uvádza, prečo je pohyb dôležitý pre človeka
Má správne držanie tela v stoji a v sede
Má osvojené základné hygienické návyky /použitie toalety a toaletného papiera, umývanie rúk po použití toalety, umývanie rúk pre jedlom a po zašpinení sa a pod./
Ovláda základné sebaobslužné činnosti
Aktívne sa zúčastňuje na príprave stolovania /desiata, obed, olovrant/, používa príbor a dodržiava čistotu pri stolovaní
Udržiava poriadok vo svojom okolí
Jazyk a komunikácia :
Aktívne a spontánne nadväzuje rečový kontakt s inými osobami – deťmi i dospelými
Reaguje na neverbálne signály /gestá, mimiku/, udržuje očný kontakt, hlasnosť prejavu prispôsobuje situácii
Používanie jazyka prispôsobuje sociálnym situáciám a vzťahom
Východiskovými témami pre plánovanie výchovno-vzdelávacích aktivít sú uvedené témy na jednotlivé mesiace, ktoré sa ďalej členia na podtémy jednotlivých týždňov školského roka :
September – Materská škola nás víta – Kultúra spoločenských vzťahov / Moja materská škola, Ja a moja rodina, Jeseň- Pani bohatá, V lese /
Október – Babie leto prichádza – Kultúra osobnosti a správania / Plody Zeme, Profesie – Úcta k starším, Ovocie a zelenina, Zdravá výživa – Adamko hravo – zdravo, Objavujeme veci okolo nás /
November – Vševedko objavuje – Multikultúra – rasy a jazyky / Ľudské telo, Miesto, kde žijem, Orientujeme sa v čase, Múdry Vševedko /
December – Čas zázrakov – Kultúra obce a regiónu / Vitaj, Mikuláš, Od Lucie do Vianoc, Vianočný čas /
Január – Zima čaruje – Kultúra športu a zdravého životného štýlu / Čaro zimy a jej športy, Nakŕmime vtáčiky, Zvieratá v lese, Naša Zem je guľatá /
Február – Svet okolo nás – Kultúra obliekania a módy / Fašiangy – Turíce, Slovensko, moja vlasť, Neživá príroda, Spoznávame svet /
Marec – Slniečko sa prebúdza – Kultúra prírodného prostredia / Z rozprávky do rozprávky, Jar v záhrade, Príroda sa prebúdza, Jarné kvety, Zvieratá a ich mláďatá /
Apríl – Rozšantený apríl – Kultúra stravovania a jedál / Veľká noc, Počasie a jeho premeny, Veselé zúbky, Kolobežka Bežka
Máj – Máj, zelený – Kultúra výtvarného umenia a hudby / Vláčik – Separáčik, Moja rodina, Pri potoku, pri rybníku, Exotické zvieratá /
Jún – Šťastné deti – Kultúra cestovania a dopravy / MDD, Liečivé bylinky, Bezpečne na výlete, Tešíme sa na prázdniny /
* Spôsob a podmienky ukončenia výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Dokladom o získanom stupni vzdelania je Osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania, ktoré sa vydáva na základe žiadosti zákonného zástupcu (§16 ods. 2 zákona MŠ SR č. 245/2008 Z.z.).
Osvedčenia o absolvovaní predprimárneho vzdelávania sú deťom odovzdané v posledný deň školského roka. Slávnostná rozlúčka predškolákov spolu s ich zákonnými zástupcami sa uskutočňuje spravidla jeden týždeň pred skončením školského roka.
* Materiálno-technické a priestorové podmienky školy
Materská škola je 7 – triedna. Poskytuje celodennú výchovu a vzdelávanie deťom vo veku spravidla od 3 – 6 rokov, deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou a dodatočne odloženou povinnou školskou dochádzkou.
Umiestnená je v typizovanej poschodovej budove. Kuchyňa, príslušné skladové priestory a sociálne zariadenie, telocvičňa a kancelária riaditeľky je spojená s prevádzkovou časťou budovy.
Na prízemí sa nachádza spoločná jedáleň pre deti a zamestnancov, denná miestnosť pre zamestnancov, tri triedy a k nim príslušné spálne, šatne detí, sociálne zariadenia pre deti a personál osobitne, šatňa pre pedagogických a nepedagogických zamestnancov a sklad učebných, pracovno-technických a výtvarných pomôcok. Samostatná miestnosť spolu so sociálnym zariadením tvorí izolačnú miestnosť pre všetky deti MŠ.
Na poschodí sú štyri triedy, k nim prislúchajúce spálne, sociálne zariadenia pre deti a zamestnancov osobitne, technické miestnosti, šatňa pre nepedagogických zamestnancov a sklady didaktických pomôcok.
Školský dvor je zatrávnený a obklopený zeleňou. Disponuje dopravným ihriskom, dvoma pieskoviskami s altánkom a šmýkačkami, rôznymi preliezačkami, záhradným domčekom na odkladanie kolobežiek a hračiek do pieskovísk a dreveným vláčikom s prístreškom. Na plnohodnotný pobyt vonku sa môže využiť aj terasa, ktorá je z väčšej časti zastrešená. Náradie, hračky do pieskoviska a kolobežky sú umiestnené v drevenom domčeku, ktorý sa tiež nachádza na školskom dvore.
Výchovno-vzdelávacie aktivity sa prevádzajú hravou formou, k dispozícii je dostatočné množstvo didaktického, knižného, pracovno-technického a výtvarného materiálu, tiež dobré vybavenie náradia a náčinia na cvičenie a informačno-komunikačná technika. Všetok uvedený materiál sa snažíme pribežne dopĺňať a aktualizovať o moderné a aktivizujúce prvky.
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí
Konkrétne zameranie, metódy a formy hodnotenia detí sú vypracované v ročnom pláne vnútornej kontroly školy vypracovanom v súlade s § 9 ods. 4 písm. c) vyhlášky MŠ SR č. 306/ 2008 Z. z. v znení vyhlášky MŠ SR č. 308/ 2009 Z. z.
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov
Konkrétne zameranie kontrolnej činnosti zamestnancov školy je podrobne rozpracované v ročnom pláne vnútornej kontroly školy vypracovanom v súlade so:
– zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 7, odsek 4, písm. n,
– zákonom č. 138/2019 Z.z. a 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
– zákonom č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 5, odsek 2, písm. e,
– kompetenčným profilom pedagogických a odborných zamestnancov podľa zaradenia do kariérového stupňa a na kariérovú pozíciu.
Výsledky hodnotenia zamestnanca budú následne využité pre:
– rozhodnutie o ukončení adaptačného vzdelávania,
– zlepšenie systému komunikácie so zamestnancami a optimalizovanie systému riadenia ľudských zdrojov
– odmeňovanie podľa výsledkov a kvality práce zamestnanca
– definovanie nových pracovných úloh a riadenie kariéry zamestnanca
– vytvorenie Plánu profesijného rozvoja zamestnancov školy
Hodnotenie zamestnancov bude realizované v súlade s princípmi a metodickými zásadami hodnotenia zamestnancov tak, aby motivovalo a efektívne stimulovalo plnenie pracovných povinností, zvyšovalo osobnú angažovanosť každého zamestnanca školy pri plnení plánovaných úloh a napĺňaní strategickej vízie školy.
Materská škola, Podvinohrady 519/53, 95135 Veľké Zálužie | |||||||
Príloha č.1 – výkonové a obsahové štandardy ŠkVP ,,Kultúra nás spája” | |||||||
mesiac | výkonový štandard | obsahový štandard | |||||
september | poznáva a prijíma rôznorodosť kultúr a rás detí | učiteľka vedie deti k tomu, aby v novom školskom prostredí | |||||
poznávali, prijímali a akceptovali rasovú a kultúrnu rôznoro- | |||||||
dosť spolužiakov v triede, podnecuje deti k rozhovorom o ich | |||||||
špecifických spoločenských a rodinných zvyklostiach | |||||||
október | samostatne pozná a pomenúva verejné inštitúcie vo svojom | učiteľka vedie deti k tomu, aby pri vstupe a pri odchode | |||||
okolí, vie zdôvodniť ich účel a vedieť sa pri ich návšteve | vedeli pozdraviť, rešpektovali pravidlá a aby dávali | ||||||
kultúrne správať | prednosť starším a hendikepovaným osobám | ||||||
november | ovláda slovenský jazyk a zároveň chápe, že existujú aj iné | učiteľka na základe vlastných znalostí a v spolupráci | |||||
jazyky, vie pozdraviť v niekoľkých jazykoch | s lektormi rôznych jazykov hravou formou naučí deti pozdrav | ||||||
( anglicky, nemecky, rusky, maďarsky…) | vo vybranom jazyku – jazykoch | ||||||
december | prostredníctvom hudby rozvíja ľudové zvyky a tradície, | učiteľka spolu s deťmi spieva koledy a vianočné piesne, | |||||
charakterizuje typické zvyky vianočných sviatkov | v diskusii poukazuje na zachytenie tradícií spojených | ||||||
s Vianocami ( Koledníci ) | |||||||
rozvíja technickú zručnosť prostredníctvom experimentu | učiteľka spolu s deťmi realizuje experiment liatia vosku | ||||||
cez kľúčik z olova ( Na Ondreja ) | |||||||
vytvorí jednoduchý predmet slúžiaci ako vianočná ozdoba | učiteľka pripravuje deťom rôznorodé návrhy na vytvorenie | ||||||
vianočných ozdôb, deti idetntifikujú jednotlivé materiály | |||||||
dramatizuje krátky literárny útvar s vianočnou tematikou | učiteľka spolu s deťmi nacvičí krátke divadelné predstavenie | ||||||
na triedne vianočné besiedky pre rodičov (Narodenie Ježiška ) | |||||||
pozná netradičné techniky na výrobu jedál v období Vianoc | učiteľka spolu s deťmi opisuje pokrmy, ktoré patria na vianoč- | ||||||
aj v iných kultúrach | ný stôl rôznych kultúr, v spolupráci so starými rodičmi pripraví | ||||||
ukážku napr.pečenia oblátok ( Vianočné oblátky ) | |||||||
pozná výstavné ľudové miestnosti vo svojej obci | formou exkurzie učiteľka predstaví deťom ľudovú miestnosť | ||||||
v našej obci – izba Jozefa Antalíka (Ľudová izba ) | |||||||
január | uvedomuje si dôležitosť upevňovania psychického | v rôznorodých pohybových aktivitách učiteľka vysvetľuje | |||||
a fyzického zdravia | význam dodržiavania pravidiel, myšlienku fair-play, podporuje | ||||||
mesiac | výkonový štatndard | obsahový štandard | |||||
zdravé súťaženie u detí, disciplínu a poriadok a správne | |||||||
zvládnutie emócií z prehry, prijať sociálny kompromis | |||||||
chápe význam zdravia pre človeka, podporu zdravia | v diskusii a vytváraním výživovej pyramídy učiteľka deťom | ||||||
a hlavné charakteristiky zdravého životného štýlu | vysvetľuje zdravé a nezdravé stravovanie, význam rovnováhy | ||||||
prijímu a výdaju energie, potrebu pitného režimu | |||||||
február | pozná národné oblečenie rôznych národností | učiteľka dostupnými prostriedkami približuje deťom typické | |||||
oblečenie rôznych národností a ich špecifických znakov | |||||||
pozná vznik karnevalovej tradície vo svete a u nás | učiteľka taktne umožní dieťaťu prezentovať karnevalovú | ||||||
masku (Benátsky karneval, pohanské zvyky) | |||||||
marec | chápe potrebu zveľaďovania okolia školy | učiteľka oboznamuje deti s významom kultúrneho prostredia | |||||
okolia školy, spoločne vyhľadávajú vhodné miesta na výsadbu | |||||||
kvetov, kríkov, ktorú neskôr zrealizujú | |||||||
apríl | vie vytvoriť slávnostné stolovanie a prestieranie pri príleži- | učiteľka zadáva deťom jednoduché technologické postupy | |||||
tosti rôznych sviatkov a osláv | pri výrobe dekorácií na slávnostné stolovanie, vedie s deťmi | ||||||
rozhovor o rozdieloch každodenného a slávnostného stolovania | |||||||
máj | chápe význam estetiky nielen v umeleckých dielach, ale | učiteľka podnecuje deti k vyhľadávaniu estetiky a krásna | |||||
hľadá krásno aj v bežnom živote | v bežnom prostredí, v predmetoch denného užívania, vedie ich | ||||||
k jednoduchým pokusom o aranžmá, dáva im priestor | |||||||
na vyjadrenie a realizáciu svojho vkusu pri výtvarných | |||||||
a pracovno-technických činnostiach | |||||||
jún | vie vyjadriť vlastný názor a skúsenosti pri rozhovore | učiteľka primeraným spôsobom približuje deťom pravidlá | |||||
o pravidlách cestujúcich v rôznych dopravných prostriedkoch | a celkovú kultúru cestovania v rôznych dopravných prostried- | ||||||
koch, význam kladie na ohľaduplné správanie sa voči ostatným | |||||||
cestujúcim, používanie zdvorilostných fráz, podľa možností | |||||||
získané vedomosti uplatňuje s deťmi v praktickom živote |